Wednesday, January 25, 2012

.Heartache.

Terlalu mengharapkan sesuatu pasti akan kecewa, kecewa yang amat berat. mungkin tak cukup banyak berdoa atau tawakal pada Allah, atau mungkin Allah sedang menguji atau mungkin Allah ada perancangan yang lebih baik. Memujuk hati sendiri itu tidak mudah, ada bisikan positif ada bisikan yang negatif, terserah pada diri sendiri mahu mendengar yang mana. Yang pasti kata-kata itu sangat mempengaruhi setiap keputusan yang bakal diambil. Silap sendiri terlalu berharap pada manusia sedangkan itu tiada pastinya, tapi melalaikan, menjadikan kita lupa dzat yang mencipta kita, yang memegang jiwa kita, yang meminjamkan punya nya Dia kepada kita untuk digunakan sesuka hati...manusia memang mudah lupa, lambat sedar, dan kadang-kadang tak sedar langsung hakikat itu...

Mungkin apa yang kita terlalu mahukan itu sesuatu yang sangat buruk bagi kita, baik, aku cuba fahami, dalam kotak fikiran aku selalu merasa keputusan dan apa yang aku nak itu adalah hal yang paling aku perlukan dalam dunia ini untuk hidup optimal pada diri, keluarga dan agama. tapi mungkin Allah tentukan sebaliknya. Bisa jadi sebab kau terlalu meremehkan perintah Allah jadi Allah pun meremehkan permintaan kau, terlalu kerdil di sisi Nya, bukan salah satu dari hamba yang terbaik...so what do you expect? please expect nothing. Hati juga belum cukup rendah tiap kali solat atau menunaikan ibadah, ikhlas tak berada di puncak hati manakala sabar pula tidak mendasari hati...jadi julat antara sabar dan ikhlas itu bagaimana?

Menangis lah kau akan sesuatu yang tak pernah pasti itu, nanti jadi bodoh sebab terlalu melayan perasaan sendiri...Kembalilah pada Allah, balik weh...kau da jauh sangat menyimpang, orang berlumba2 untuk banyakkan bekal untuk persiapan hari akhirat, tapi bekal kau? dosa kah?